Koszty poszczególnych tras są do siebie zbliżone, dlatego wybór najlepszej z nich zależy przede wszystkim od regionu Polski, z którego wyruszamy i części Norwegii, którą chcemy zwiedzić. Poniżej nasze propozycje.
Jeśli celem naszego wyjazdu jest zachodnia Norwegia czyli słynny region norweskich fiordów, do wyboru mamy zasadniczo cztery opcje dojazdu:
Każdy z tych wariantów zajmie nam półtora do dwóch dni, a wybór optymalnej trasy w dużej mierze zależy od części polski, z której ruszamy. Poniżej przykład dla trasy z Warszawy
Ceny połączeń są porównywalne. Szczegóły podajemy w tekście Promy do Norwegii.
Jeśli podróż rozpoczynamy od Oslo to do wyboru mamy aż cztery warianty trasy dojazdu. W zależności od tego z której strony kraju jedziemy możemy wybrać:
Zależnie od miejsca skąd zaczynamy podróż dotarcie do Oslo zajmie około półtora dnia.
Na południe Szwecji możemy się także dostać przez Danię, korzystając z mostu Øresund (www.oresundsbron.com) łączącego Kopenhagę i Malmö. W takim wypadku do Kopenhagi możemy się dostać promem ze Świnoujścia lub jeszcze lepiej z niemieckiego Rostock do Gedser promem linii Scandlines.
Oczywiście do Kopenhagi możemy także dojechać bez korzystania z promów, przy czym ze wspomnianej już Warszawy mamy do przejechania około 1400 km, a to dopiero początek podróży. Mimo, że zaoszczędzimy na promie to pamiętać należy, że przejazd mostem na cieśninie Wielki Bełt jest płatny.
Jeśli Norwegię planujemy zwiedzać od południa omijając Oslo, najkorzystniejsze wydają się dwa warianty:
Wybierając pierwszy wariant należy kierować się na Półwysep Jutlandzki, czyli jadąc na przykład z Warszawy, przez Frankfurt nad Odrą, do Belina, Hamburga, a następnie A21 na północ do drogi E45, z której na wysokości Biersted należy odbić na drogę E39 prowadzącą już bezpośrednio do Hirtshals.
Z Warszawy do Hirtshals jest około 1400 km, czyli trzeba liczyć około 16 godzin jazdy. Po zaledwie 2 godz. 15 min. rejsu promem Fjord Line dopływamy do Kristiansand. Poza krótkim czasem rejsu dodatkową zaletą tego wariantu jest niska cena biletów (więcej o cenach piszemy w tekście Promy do Norwegii). Droga przez Niemcy i Danię do Hirtshals przez cały czas prowadzi bezpłatną autostradą. Do Kristiansand z Hirtshals pływają też promy Color Line.
Jeśli wybieramy się na północ kraju warto oszczędzić siły i dopłynąć jak daleko się da, czyli na przykład skorzystać z połączenia promowego Gdańsk - Nynashamn linii Polferries. Jeśli zależy nam na czasie to polecamy korzystać z dróg szwedzkich możliwie jak najdłużej, czyli kierując się na północ drogą E4, a za Luleå E10. Drogą tą dojedziemy już do norweskiego Narwiku. Wprawdzie widoki będą mniej spektakularne, jednak komfort jazdy będzie większy niż podczas jazdy przez Norwegię.
Jeśli wyruszamy ze wschodniej strony Polski, warto rozważyć podróż przez Litwę, Łotwę i Estonię skąd promem linii Viking Line możemy przepłynąć na trasie Tallinn – Helsinki. W Finlandii kierując się na północ drogą E75 dojedziemy do Kemi skąd drogą E4, a następnie E10 przez Szwecję dojedziemy w północne zakątki Norwegii.
Łącząc wyjazd na daleką północ ze zwiedzaniem fiordów proponujemy skorzystanie z opcji przepraw do Oslo lub do regionu Fiordów Norwegii.
Na koniec kilka słów o tym jakie są wymagania dotyczące samochodów wjeżdżających do Norwegii.
Podczas jazdy w Norwegii należy mieć ze sobą następujące dokumenty:
Ponadto przed wyjazdem należy upewnić się, że w samochodzie mamy: