Myśląc o podróży do Norwegii samolotem będziemy mile zaskoczeni. Wybór połączeń jest bardzo szeroki, w zależności od sezonu nawet około 50 połączeń tygodniowo. Jednak co najważniejsze – są one tanie.
Podróż samolotem to dobry pomysł, trzeba jednak zwrócić uwagę na kilka spraw, aby tanie latanie rzeczywiście takim było.
Znana zasada, że im wcześniej zakupiony bilet, tym tańszy, sprawdza się i przy lotach do Norwegii. Trzeba jednak pamiętać, że tych najtańszych biletów zwrócić już nie można a i zmiana pasażera bywa droższa od samego biletu. Więcej na Tania podróż do Norwegii.
Oslo ma 3 lotniska, przy czym tak szeroko reklamowane „tanie loty” do Oslo, obsługiwane przez linie Wizzair i Ryanair, tak naprawdę lądują na lotnisku w Sandefjord (Torp Lufthavn Sandefjord, oddalone od Oslo o 120 km) i na lotnisku w Moss (Rygge, oddalone o 70 km).
Aby pokonać te odległości koszty biletów często znacznie przewyższają te za sam lot. Warto dlatego dokładnie przekalkulować wszystkie koszty, ponieważ czasem kupno droższego biletu linii Norwegian, czy nawet SAS, w rezultacie przyczynia się do sporych oszczędności na tzw. kosztach dodatkowych, które w pierwszym porównaniu często pomijamy (czytaj Transport z lotniska).
Korzystając z linii lotniczych możemy zabrać ze sobą 1 sztukę bagażu podręcznego o wymiarach 55x40x23 oraz dodatkowo opłacany bagaż rejestrowy. Waga jednej sztuki bagażu do 20 kg kosztuje zryczałtowaną cenę wyznaczoną przez przewoźnika, każdy kolejny kilogram opłacany jest dodatkowo jako nadbagaż. Maksymalnie 1 sztuka bagażu i tak nie może przekroczyć 32 kg .
Rowery, narty i inny sprzęt sportowy traktowany jest jako bagaż specjalny i w zależności od linii opłacany jest albo w trakcie dokonywania rezerwacji (Ryanair, Wizzair) albo na lotnisku w dniu odlotu (Norwegian). Rowery muszą być odpowiednio przygotowane do transportu – odkręcona kierownica i pedały, spuszczone powietrze z opon, odczepione dodatkowe elementy – oraz spakowane w specjalny pokrowiec lub karton (Norwegian dopuszcza przewóz niespakowanych rowerów, ale trzeba to wcześniej zgłosić telefonicznie; linie przewożą max. 4 takie niespakowane rowery).
Sprzęt sportowy również podlega limitom wagowym – w zależności od linii 20 lub 30 kg.
Planując lot trzeba zawczasu pomyśleć jak przedostaniemy się z lotniska do rzeczywistego celu naszej podróży. O tym jak przedostać się lotnisk do miasta piszemy w tekście Transport z lotniska, a o tym jak poruszać się po Norwegii w Tanie podróżowanie po Norwegii.
Poniżej przedstawiamy szczegóły oferowanych połączeń na trasie Polska – Norwegia.
Linie Norwegian oferują połączenia z Krakowa, Poznania i Warszawy bezpośrednio bądź z przesiadką do Ålesund, Alta, Bardufoss, Bergen, Bodø, Harstad/Narvik, Haugesund, Kirkenes, Kristiansand, Molde, Oslo (Gardemoen), Stavanger, Tromsø, Trondheim.
Linie Ryanair oferują połączenia z Gdańska, Krakowa, Łodzi, Poznania i Wrocławia do Oslo (Rygge).
Linie SAS oferują połączenia z Gdańska, Katowic, Poznania, Warszawy i Wrocławia do większości miast w Norwegii, ale przynajmniej z jedną przesiadką w Kopenhadze. Bezpośrednie połączenie oferuje tylko na trasie Gdańsk – Oslo (Gardemoen).
Linie Wizzair oferują połączenia z Gdańska, Katowic, Poznania, Warszawy i Wrocławia do Oslo (Torp) oraz z Gdańska i Warszawy do Stavanger. Ponadto z Gdańska dolecieć można bezpośrednio do Ålesund.