Poza tym umożliwiają one szybkie dostanie się do małych miasteczek i wiosek ukrytych wśród fiordów oraz na wyspy i wysepki, których w Norwegii zdecydowanie nie brakuje. Podróżujący bez samochodów, mogą także korzystać z szybkich łodzi pasażerskich kursujących na najpopularniejszych trasach.
Promy kursują cały rok. Na głównych trasach na tyle często, że nie ma potrzeby wcześniejszego sprawdzania ich rozkładu (średnio co 20-30 min.). W sezonie jednak mogą zdarzyć się kolejki. Korzystając z mniej uczęszczanych dróg, warto jednak sprawdzić rozkład wcześniej, aby np. nie spóźnić się na ostatni prom danego dnia. Każdy region wydaje swoje rozkłady. Można je otrzymać w miejscowych biurach informacji turystycznej albo pobrać ze stron internetowych. Aktualne rozkłady można uzyskać także bezpośrednio na stronach przewoźników.
Przed wyjazdem warto sprawdzić:
Na większości połączeń za przeprawę płacimy już po wjechaniu na prom u kasjera chodzącego po pokładzie. Czasem opłata pobierana jest przed wjazdem, podczas oczekiwania w kolejce. Na wszystkich promach możemy płacić kartą, lecz zawsze warto mieć gotówkę, w razie problemu z połączeniem terminala (co się zdarza).
Koszt przeprawy promowej zależy od długości rejsu. Typowe przeprawy przez fiord kosztują w granicach 70-100 Nkr za samochód osobowy i dodatkowo około 30 Nkr za każdą osobę dorosłą (dzieci około 15 Nkr). Za pojedynczy rejs dla 4 osób w samochodzie należy zatem liczyć około 100 zł.
Dłuższe, kilkugodzinne przeprawy samochodowe jak na przykład przeprawa promem samochodowym przez Fjærlandfjord lub przeprawa promowa z Bodø na Lofoty są droższe.
Dużą popularnością cieszą się wycieczki promowe organizowane po fiordach lub po jeziorach w głębi lądu. Wycieczki takie kosztują więcej niż zwykłe przeprawy z miejsca na miejsce – zazwyczaj ok. kilkuset koron, gwarantują jednak imponujące widoki. Do najpopularniejszych należą:
Wprawdzie z racji stałej rozbudowy sieci tuneli i mostów, w niektórych miejscach znaczenie komunikacji promowej maleje, to i tak nadal są i pewnie długo będą nieodłączny elementem norweskiego krajobrazu.